Még mindig a korai nyelvtanulásról...

  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /chroot/home/bebeango/bebeangol.hu/html/sites/all/modules/views/views.module on line 906.
  • strict warning: Declaration of views_handler_argument::init() should be compatible with views_handler::init(&$view, $options) in /chroot/home/bebeango/bebeangol.hu/html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_argument.inc on line 744.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /chroot/home/bebeango/bebeangol.hu/html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 607.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /chroot/home/bebeango/bebeangol.hu/html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 607.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in /chroot/home/bebeango/bebeangol.hu/html/sites/all/modules/views/modules/node/views_handler_filter_node_status.inc on line 13.

A tegnapi cikkben azt próbáltam érzékeltetni, milyen óriási jelentősége van az angol gyerekdaloknak a szókincsfejlesztésben. Arról viszont még nem esett szó, hogy a szókincsfejlesztésen kívül még mi mindenre jók az angol gyerekdalok és mondókák, és hogy egy-egy BEBE ANGOL foglalkozáson nem "csak" énekelünk és mondókázunk, hanem még rengeteg dolgot csinálunk.

Az angol gyerekdalok legnagyobb jelentősége, hogy a gyerekekre játszva, dalolva ragadnak az új szavak, kifejezések. Emlékszem, egyszer vettem a fáradságot, és csináltam egy listát azokról a szavakról, amikről biztosan tudtam, hogy a saját gyerekeim angol gyerekdalokból tanulták meg. Valahol 4-500 között abbahagytam a listaírást. A legjobb dolog pedig az, hogy ezeket nem is felejtik el! Ugyanis ott van elraktározva a kis agyukban dalba ágyazva. Hétfőn elkezdtem egy 9 éves kislánnyal külön foglalkozni, aki már több éve járt ilyen-olyan angolra, és meg voltam lepődve, hogy amikor egy állatos könyvet nézegettünk, olyan alapszavak nem jutottak eszébe, mint a bear. Pedig csak egy jó kis angol gyerekdal kellene mögé, például a The Bear Went Over The Mountain.

Ritkábban esik szó arról, hogy az angol gyerekdalokkal a gyerekek nemcsak szavakat sajátítanak el, hanem tudat alatt egész nyelvtani kifejezések, szabályok is rögzülnek. Elég csak megemlíteni az Are You Sleeping? és a Do You Know The Muffin Man? dalokat, és a gyerkőcnek egész biztos nem lesznek később gondjai, hogy hogyan tegyen fel helyesen jelen idejű kérdéseket angolul.

A korai nyelvtanulás legnagyobb előnyét sokan abban látják, hogy a gyermeknek nagyon jó lesz a kiejtése. Mivel utánzás alapján tanulnak, akkor, mikor még nem tudnak olvasni, és nem befolyásolja őket a leírt szöveg, szinte akcentus nélkül képesek elsajátítani az angol nyelv alapjait. Az angol gyerekdaloknak, mondókáknak ebben is óriási szerepe van. Sőt, nemcsak az egyes szavakat fogják a gyerekek jól kiejteni, hanem megszokják az intonációt is, leutánozzák, és ennek eredménye lesz az, hogy olyan "jól beszélnek", igazi "angolosan".

Említésre méltó az is, hogy mernek beszélni! Nincsenek gátlások, és örömmel kiabálják bele a nagyvilágba mindazt, amit már tudnak. A 3 éves Gergőm mostanában naponta fitogtatja az angoltudását. Ha lát valamit, amit már angolul is tud, ki nem hagyná, hogy ezt nekem megmutassa, és piszkosul büszke magára, amikor Anya úgy örül, hogy már ennyi mindent tud.

Természetesen nem "csak" dalolunk a BEBE ANGOL foglalkozásokon, hiszen hiába énekelnék én akármilyen szépen angolul, a gyerekek 3 perc után megunnák, és sarkon fordulnának, ha nem lennének ravasz módon lekötve, észrevétlenül belevonva a játékba. Mióta elkezdtem a kisgyerekek angoltanításával foglalkozni, szinte folyamatosan kattog az agyam, és próbálok újabb és újabb izgalmas játékokat, tevékenységeket kitalálni, hogy élvezetes és észrevétlen legyen a "tanulás". Sok tényezőt kell itt figyelembe venni: a gyerekek életkorát, a habitusukat, azt, hogy hányan vannak, milyen eszközök állnak még rendelkezésre, stb stb. Ezek alapján lehet könyvet nézegetni, labdával játszani, horgászni, vágni-ragasztani, színezni, sütni-főzni, buborékot fújni, játékokat szortírozni, akármit.

Megfigyeltem már, hogy hihetetlen sokat elsajátítottak már a BEBE ANGOL foglalkozásra járó gyerekek az utasításaimból is, amiket akkor mondok, amikor áttérünk egyik tevékenységről/gyerekdalról a másikra. Észre sem vették, de megtanulták, mi az, hogy "Put the animals back into the box, please", "Shall we go fishing?", "Now let's get on the big red bus, shall we?", stb.

Szerencsére egyre nagyobb számban vannak azok, akik látják, milyen hatalmas lehetőségek rejlenek a korai nyelvtanulásban. Egyszerűen csak azt kell tisztán látni, hogy 10 éves kor alatt nem úgy tanulnak idegen nyelvet a gyerekek, mint ahogy azt megszoktuk, hanem teljesen máshogy, és nekünk felnőtteknek ehhez kell alkalmazkodni, ha segíteni akarunk nekik a korai nyelvelsajátításban.

"If a child can’t learn the way we teach, maybe we should teach the way they learn." (Ignacio ‘Nacho’ Estrada)


Ez az oldal DRUPAL rendszert használ
Címlap Back To Top