Az iskolás angol foglalkozáson is "CSAK" angol dalok lesznek?

Ma találkoztam egy ismerős anyukával, akinek a legkisebb gyermeke is már második osztályos, és fontolgatja, hogy elkezdjék az iskolában 1-2. osztályosoknak meghirdetett BEBE ANGOL foglalkozást. Azt kérdezte tőlem az anyuka, hogy "Az iskolás angolon is csak ezek az angol gyerekdalok lesznek, szóval ilyen zenés lesz, vagy azért már szavak is lesznek, meg tankönyv?". Nem tudom biztosan, hogy hogy értette az anyuka ezt a kérdést, de gyanítom, hogy arról van szó, hogy sok szülőhöz hasonlóan ő sem látja az angol gyerekdalokban lévő óriási lehetőséget, és lekicsinyli az angol gyerekdalok jelentőségét a nyelvtanulásban.

Már többször említettem, de nem lehet elégszer elmondani, hogy az a fajta nyelvtanulás, amihez az emberek hozzá vannak szokva (könyv, füzet, szótárfüzet, nyelvtan), a hagyományos, tudatos nyelvtanulás legkorábban körülbelül 10 éves korban kezdhető el. Nem véletlen, hogy régen, amikor mi még gyerekek voltunk, negyedik osztályban kezdtünk oroszul tanulni! Ez az az életkor, amikorra a gyermek már tisztában van a magyar nyelvtan alapvető szabályaival, és lehet annak mintájára tanítani az idegen nyelvet.

Aki 10 éves korban, vagy később kezd el angolul tanulni, annak valóban egy jól megválasztott tankönyv lehet az ideális segédanyag. Szerencsére angolból már remek tankönyvcsaládok léteznek, kiváló szakemberek állították össze a tananyagot, amit évek alatt már többszázezer kisdiákon teszteltek le, és az újabb és újabb kiadások során módszertanilag igyekeztek a lehető legtökéletesebbre fejleszteni.

Igen ám, csak azt felejtjük el, hogy 10 éves kor alatt nem így tanul a gyermek idegen nyelvet! Nem is elfelejtésről van szó! Mivel a korai nyelvtanulás Magyarországon még elég gyerekcipőben jár, az emberek többsége egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy a kisgyermekkori nyelvtanulás teljesen más, mint a 10 éves kor feletti, tudatos nyelvtanulás.

Amikor a BEBE ANGOL foglalkozásokról írtam, akkor kihangsúlyoztam, hogy a kisgyermekkori nyelvtanulás valójában egy NEM TUDATOS, természetes folyamat, aminek az alapja az UTÁNZÁS.

Picit úgy kell elképzelni, hogy míg a 10 éves kor feletti nyelvtanulás esetén szavakból építkezünk, és bizonyos tanult szabályok alapján rakunk össze egy-egy mondatot, addig kisgyermekkorban ennek épp a fordítottja történik: a gyerkőc egész mondatokat tanul meg utánzással, és kellően sok "mondatot" megtanulva kikristályosodnak az egyes szavak jelentései, amiket aztán egy idő után ő maga ösztönösen fűz újabb és újabb, saját maga kreálta mondatba.

Az angol gyerekdalok legnagyobb jelentősége éppen ebben rejlik: irgalmatlan sok "mondatot" tudunk a gyermekkel élvezetes módon megtanítani! Nagyon nehéz ezt a "fordított világot" egy felnőttnek elfogadnia, különösen, ha ő maga nem beszéli az adott idegen nyelvet, vagy csak nagyon picit tud angolul. Hajlamos ugyanis ekkor a szülő azt gondolni, hogy mivel neki magának piszok nehéz megtanulni a dalokat, mondókákat, és nem ért belőle semmit, vagy csak nagyon keveset, ezért a gyermeke sem fog belőle semmit érteni. Ez nem így van!!! A gyermeki agy olyan, mint a szivacs: hihetetlen intenzitással szívja magába a tudományt, és végtelen a befogadóképessége! Az viszont a mi feladatunk, hogy erre lehetőséget biztosítsunk, mert ha nem találkozik a megfelelő ingerrel, akkor nincs mit felszívni, hiába lenne rá képes!

Az már megint más kérdés, hogy ugyan a nyelvátadás alapját az angol gyerekdalok és mondókák képezik akkor is, ha egy gyermek 1-2, és akkor is, ha 7-8 éves korában kezd el angolul tanulni, mégis alkalmazkodni kell az életkorhoz, és annak megfelelően kiválasztani az ideális "dalcsokrot". Nyilván vannak átfedések is, rengeteg gyerekdal, mondóka van, amit ugyanúgy meg lehet tanítani a 2 évesnek, mint a 8 évesnek, csak a hozzá fűződő játéknak, tevékenységnek kell alkalmazkodnia az életkorhoz (például míg a This Little Piggy mondóka esetén a babákkal eljátszuk az ujjasdit, a nagyobbakkal színezős vagy összekötögetős feladatlapot csinálhatunk hozzá.). Ez pedig már csak a tanár kreativitásán, hozzáértésén, és lelkesedésén múlik. (Meg a rajztudásán. :-) )

Remélem, ezzel az írással sikerült egy kicsit megértetnem, hogy én hogy látom az angol gyerekdalok szerepét a szókincsfejlesztésben, és miért tulajdonítok nekik ekkora jelentőséget a korai nyelvtanulásban. Arról, hogy a szókincsfejlesztésen kívül még mi mindenre jók az angol gyerekdalok, és hogy még mi mindent csinálunk a BEBE ANGOL foglalkozásokon azon kívül, hogy "csak" énekelünk, a következő bejegyzésben olvashattok.

Ti hogy látjátok ezt? Várom a véleményeket, hozzászólásokat, élményeket, tapasztalatokat!


Ez az oldal DRUPAL rendszert használ
Címlap Back To Top