Az egyik leggyakoribb kérdés, amit a zenés angol foglalkozásaimra járó lelkes szülőktől kapok az az, hogy hogyan lehet minél észrevétlenebbül tudatosítani az angol gyerekdalokból és mondókákból már ismert szavakat a gyerekekkel, és esetleg még 1-2 új angol szót becsempészni. Erre az egyik legegyszerűbb mód a nyomdázás.
Most már ugyan szép nyári idő van odakint, de két hete még nem így volt. Esős, borús, szeles napokra jó, ha van a fiókban vagy a polcon egy-két jó minőségű nyomdakészlet. Mit is tartok jó minőségűnek?
1. Én személy szerint ki nem állhatom az olyan nyomdákat, amikben cserélgetni kell a hajlékony műanyag betétet, nem is tudom, a gyártók hogy gondolták, hiszen rengeteg idő elmegy a tintás betétek cserélgetésével, és bosszankodhatunk, hogy tiszta tinta lett a kezünk. Arról nem is beszélve, hogy a gyerekek meg mindent összekennek vele. Sokkal jobbak azok a nyomdák, ahol nem kell cserélgetni a betétet, hanem minden egyes darab külön használható a maga kis fogantyújával. Kedvencem az a fajta, aminek a növényes része még az én gyerekkoromból származik, de sokszor látom mostanában az üzletek polcain a vadállatos és a háziállatos készleteket is.
2. Fontos, hogy helyesek legyenek a képek, egyértelműen látszódjon, hogy mit ábrázolnak, hogy a gyerekek örömüket lelhessék abban, hogy azonnal felismerik, amit alkottak.
Legnagyobb örömömre legutóbb már Gergő is angolul adott hangot az örömének, és röpködtek az angol állatnevek:
dog!... pig! ... cow! ...lion!!!
Itt azért felkaptam a fejem: mit keres az oroszlán a tanya állatai között?
What? A lion as a farm animal? Let me see ...
.....oh, it's a CAT! :-)
Amíg a gyerekek szabadon alkottak, támadt egy ötletem, és gyorsan én is nyomdáztam egy sorozatot.
Szétvágtam a lapot úgy, hogy minden egyes állatka külön kis papíron szerepeljen, majd elővettem két színes lapot, hogy külön lehessen válogatni a kettő és a négylábú állatokat. A kisgyerekek imádnak szortírozni, érdemes ezt kihasználni!
El tudjátok képzelni, micsoda lehetőség ez az állatnevek gyakorlására! Minden állat neve legalább 3-szor elhangzik, mire a helyére kerül! (What's next? A peacock? Where should we put the peacock? How many legs has a peacock got? stb.)
Máté nagyon élvezte a válogatást, különösen, miután megalkotta a maga vicces verzióját: direkt rossz helyre tett minden állatot, amin aztán jókat nevetett. :-)
Volt értelme ennek a feladatnak, és nemcsak angolozás szempontjából! Megtanultuk ugyanis, hogy az egérnek van lába, mégpedig 4, mégha nem is látszik. :-) Eddig ez valahogy nem tudatosult. Próbáljátok ki Ti is a gyerekeitekkel! Kérdezzétek meg tőlük: Hány lába van a kacsának? Hány lába van a lónak? És hány az egérnek? Kíváncsi vagyok, mit mondanak rá!
Amúgy tegnap a Balcsin voltunk, és egy 4-5 év körüli kisfiú a mólón mellettem épp azt kérdezte az apukájától, hogy "Apa, a hattyúnak van lába?". Tehát ne vegyük készpénznek, hogy a gyerkőc tud azokról a lábakról is, amik nem látszódnak! :-)
Természetesen Gergő is meg akarta csinálni a szortírozást, úgyhogy ha véletlenül a kistesó vagy unokatesó is be akar kapcsolódni a játékba, az külön jó, hiszen újra elhangzik legalább háromszor minden egyes állat neve angolul.
Akik ismernek, gyakran hallhatják tőlem, hogy mivel a kisgyermekkori nyelvelsajátításnak az alapja az utánzás, fontos, hogy minél több ingert halljanak angolul a gyerekek anélkül, hogy erőltetnénk, hogy ők maguk angolul beszéljenek. Ha sokszor hallanak valamit, előbb-utóbb ők is megszólalnak angolul. Erre a nyomdázás, és ez a feladat nagyszerű lehetőség!
Friss hozzászólások
10 év 40 hét
10 év 40 hét
10 év 40 hét
10 év 40 hét
11 év 23 hét
11 év 23 hét
11 év 41 hét
11 év 41 hét
12 év 5 hét
12 év 5 hét