A „BEBE ANGOL” módszerről
A legtöbb ember fejében az a kép él, hogy a nyelvtanulás kőkemény munka: könyv, füzet, szótárfüzet, unalmas nyelvtani jegyzetek, és kínlódás éveken át. Sokan lediplomázni is azért nem tudnak, mert sok évi nyelvtanulás után sem sikerül letenni a diplomához szükséges középfokú nyelvvizsgát.
Ennek garantáltan elejét vehetjük, ha még időben, kisgyermekkorban elkezdjük az idegen nyelvvel való ismerkedést, amikor a gyerekek még mindenre olyan hihetetlenül fogékonyak! Ráadásul ebben a korban - az írni és olvasni tanulás előtt – még nem befolyásol negatív módon a leírt szöveg, így megalapozható a későbbi közel anyanyelvi szintű kiejtés.
Tudni kell azonban, hogy a 0-7 éves korosztály idegen nyelv tanulása esetén még nem gondolhatunk a hagyományos értelemben vett tanulásra, hanem egy nem-tudatos, természetes folyamatról van szó, amikor is az éneklés, mondókázás, játszás közben észrevétlenül történik az új nyelv elsajátítása, csakúgy, mint az anyanyelv esetében. Nagyon fontos észben tartani, hogy a kisgyermek nem azt csinálja, amit tanul, hanem fordítva: azt tanulja, amit csinál!!strong>
A „BEBE ANGOL” módszer főbb jellemzői a következők:
cél:
- ismerkedés az angol nyelvvel
- felkelteni az érdeklődést az angol iránt
- megszerettetni az angol nyelvet már kisgyermekkorban
- nyelvelsajátítás énekeken, mondókákon, a gyermekek életkorának megfelelő játékokon keresztül (nem egy hagyományos értelemben vett tanulás, hanem egy természetes folyamat, mely nem tudatos)
- a nyelvelsajátítás alapja az utánzás! (ezért fontos a gyakori ismétlés)
- ingergazdag környezet a látási, hallási, tapintási ingerekkel (hiszen a kisgyermek egyszerre tanul a kezével, szemével, fülével)
- rengeteg mozgás (nagymozgások + finommotoros egyaránt, mert így az auditív csatornán kívül többféle érzékelési csatornát használunk, ezáltal jobban rögzül a nyelv)
fő eszköz: ZENE!!!
- a gyerekek imádnak énekelni
- egy-egy dal még órákkal a foglalkozás után sem megy ki az ember fejéből, miközben észrevétlenül történik az új nyelv ritmusának, szókincsének, nyelvtani szerkezeteinek az elsajátítása
- a foglalkozásokat színesítik az éneklés során használt hangszerek: gitár, furulya, hegedű, triangulum, cintányér, xilofon, rumbatök, csörgők, stb.
- változatos témák dalokkal, mondókákkal: pl. számok, színek, állatok, testrészek, hangszerek, stb.
- a legkisebbeknek a magyar „kerekecske gombocska”, és egyéb ujjátékok angol megfelelői, a höcögtetők, lovagoltatók, sétáltatók, stb.
- a zene maga a csoda, mely elősegíti mind az értelmi, mind az érzelmi fejlődést
- kutatások szerint a zenei képességek fejlődése szorosan összefügg a matematikai-logikai képességek fejlődésével, valamint a nyelvtanulási képességekkel
- Az idegen nyelvvel való ismerkedés, az éneklés, mondókázás, együtt játszás közben nemcsak az „angoltudása” gyarapszik a gyermeknek, hanem fejlődik az egész személyisége
lényeg: a gyerekek nagyon élvezzék!!!
A „BEBE ANGOL” lényege tehát, hogy a sok énekléssel, mondókázással, együtt játszással, mozgással élvezetes elfoglaltságot biztosítsunk a gyermeknek már egészen kicsi, akár már 10-12 hónapos korától kezdve. Ilyen módon, a kisgyermekek minden magyarázat nélkül játszva képesek elsajátítani az idegen nyelvet, és ez képezi majd később (úgy 9-10 éves kortól) a tudatos nyelvtanulás alapjait. Vagyis a korai kisgyermekkori nyelvtanulás alapozó funkciója óriási jelentőségű.
BEBE baba-mama angol (1-3 éveseknek)
A legkisebbeknek szóló foglalkozások nem szólnak másról, csakis együtt éneklésről, mondókázásról, hiszen ez a korosztály az anyanyelvét is még csak most tanulja. Itt még egyáltalán nem várható el, hogy a gyerekek bármit is „produkáljanak” angolul. A cél itt az ismerkedés az idegen nyelv ritmusával, hangzásával.
Minél kisebb egy gyermek, annál fontosabb az állandóság, mivel számukra ez jelenti a biztonságot. Éppen ezért a BEBE baba-mama foglalkozásokon rengeteg az ismétlés, a foglalkozásoknak van egy állandó kerete, ami minden egyes alkalommal ugyanaz. Egy-egy foglalkozás 30 percig tart, és hetente egy alkalommal találkozunk.
Az éneklés és a mondókázás közben természetesen itt is számos látási és tapintási ingerrel találkozik a gyermek a hallási ingeren kívül. Segédeszközöket használunk (képeket, bábokat, tárgyakat, stb.), van, amikor hangszeri kíséret társul a dalokhoz (xilofon, gitár, triangulum), és van olyan is, amikor a magyar „csiklandozós” „Kerekecske gombocska”, vagy éppen a „höcögtető-döcögtető” „Gyí, paci, paripa” angol társa ismerhető fel, amit természetesen az anyukák együtt játszanak a saját babájukkal.
Az édesanya így szem- és fültanúja lehet annak a bámulatos folyamatnak, ahogy az egészen pici gyermek angoltudása gyarapszik hétről hétre, miközben önfeledten játszik, és élvezi az angoltanulást.
BEBE ovisangol (3-7 éveseknek)
A „BEBE baba-mama angol” foglalkozásokra járás ugyan nagy előnye, de nem előfeltétele a „BEBE ovisangol” foglalkozásokon való részvételnek. A foglalkozások fő alkotórésze itt is a sok dal és mondóka, de a bölcsis korosztályhoz képest a fő eltérések a következők:
- a zenés angol foglalkozásokat egyre több játék tarkítja, hogy legyen lehetőség a dalolás, mondókázás során szerzett ismeretek elmélyítésére
- míg a bölcsiseknél még elsősorban az anya-gyermek kapcsolatra építünk, az ovisokkal viszont már nagyszerűen lehet körjátékokat is játszani
- szülői részvétel kezdetben ugyan ajánlott (4-5 éves korig), de nem kötelező (a szülői jelenlét előnye, hogy ezáltal a szülők is tanulják a dalokat, mondókákat, ami segíti, hogy az otthon adódó spontán helyzeteket ki lehessen használni gyakorlásra, de persze, csak ha a gyermeknek van hozzá kedve!)
Minden esetben, legyen az „BEBE baba-mama angol”, vagy „BEBE ovisangol”, a fő célunk az, hogy a gyerekek nagyon élvezzék a foglalkozásokat, és érezzék, hogy ...
Friss hozzászólások
10 év 40 hét
10 év 40 hét
10 év 40 hét
10 év 40 hét
11 év 23 hét
11 év 23 hét
11 év 41 hét
11 év 41 hét
12 év 5 hét
12 év 5 hét